Göteborgs hamns framgångar: En ny era för containergods och järnvägstransporter
Publicerad augusti 30, 2025
Publicerad augusti 30, 2025
Att effektivt flytta containrar är en viktig del av logistiksystemet. Det är önskvärt att minimera tompositioneringen av containrar. Enligt Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn, ”När vi ser att hanteringen av fyllda containrar ökar, samtidigt som vi hanterar färre tomma enheter innebär det en ökad effektivitet i hela logistiksystemet.”
Under första halvåret hanterades 470 000 containrar (TEU) i Göteborgs Hamn, vilket visar på en fortsatt tillväxt. Hamnen har också förbättrat sin effektivitet tack vare en större andel fyllda containrar, samtidigt som antalet tomma minskar. Järnvägstransporterna har också nått nya rekordnivåer.
Enligt rapporter, APM Terminals, som driver hamnens containerterminal, hade sin bästa månad någonsin i juli med 47 805 hanterade TEU. Detta rekord omfattas dock av nästa kvartalsrapport. Under sommaren startade dessutom två nya containerlinjer: CMA-CGM mellan Göteborg och Baltikum, samt Maersk/Hapag-Lloyd med en ny direktförbindelse till Asien.
Järnvägen har blivit det främsta transportsättet mellan hamnen och inlandet. Under årets första sex månader ökade järnvägsvolymerna med 4 procent, och andelen containergods på järnväg överstiger nu 60 procent. Detta indikerar att hamnen närmar sig en historisk hög volym.
Den positiva utvecklingen på järnvägen drivs av inlandsterminaler i norra och södra Sverige, samt regionen kring Mälardalen. Containertransporterna mellan Mälardalen och Göteborgs Hamn ökade med 4 procent under första halvåret, vilket motsvarar drygt 30 000 TEU. Enligt Claes Sundmark,
”Järnvägen är effektiv, näst intill utsläppsfri och minskar trängseln på vägarna.”
Trots stabila roro-volymer, som ökade med 1 procent till 272 000 enheter, rapporteras en nedgång inom fordonshantering och energiflöden. Fordonshanteringen minskade med 7 procent till 124 000 fordon, medan energiflödena föll med 13 procent till 9,4 miljoner ton. Detta förklaras delvis av lägre raffinaderimarginaler och nödvändigt underhåll.
Hanteringen av torrbulk uppgick till 155 000 ton, en nedgång med 43 procent, vilket delvis beror på minskad hantering av insatsvaror till infrastrukturbyggnation. Samtidigt fortsätter hanteringen av förädlade skogsprodukter att öka. Hamnen välkomnade 16 kryssningsanlöp under halvåret, en minskning jämfört med förra årets rekordnotering på 26 anlöp.