X
Nordic region's business magazine • augusti 30, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Göteborgs hamns framgångar: En ny era för containergods och järnvägstransporter

Publicerad augusti 30, 2025

Att effektivt flytta containrar är en viktig del av logistiksystemet. Det är önskvärt att minimera tompositioneringen av containrar. Enligt Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn, ”När vi ser att hanteringen av fyllda containrar ökar, samtidigt som vi hanterar färre tomma enheter innebär det en ökad effektivitet i hela logistiksystemet.”


Under första halvåret hanterades 470 000 containrar (TEU) i Göteborgs Hamn, vilket visar på en fortsatt tillväxt. Hamnen har också förbättrat sin effektivitet tack vare en större andel fyllda containrar, samtidigt som antalet tomma minskar. Järnvägstransporterna har också nått nya rekordnivåer.


Enligt rapporter, APM Terminals, som driver hamnens containerterminal, hade sin bästa månad någonsin i juli med 47 805 hanterade TEU. Detta rekord omfattas dock av nästa kvartalsrapport. Under sommaren startade dessutom två nya containerlinjer: CMA-CGM mellan Göteborg och Baltikum, samt Maersk/Hapag-Lloyd med en ny direktförbindelse till Asien.


Järnvägen har blivit det främsta transportsättet mellan hamnen och inlandet. Under årets första sex månader ökade järnvägsvolymerna med 4 procent, och andelen containergods på järnväg överstiger nu 60 procent. Detta indikerar att hamnen närmar sig en historisk hög volym.


Den positiva utvecklingen på järnvägen drivs av inlandsterminaler i norra och södra Sverige, samt regionen kring Mälardalen. Containertransporterna mellan Mälardalen och Göteborgs Hamn ökade med 4 procent under första halvåret, vilket motsvarar drygt 30 000 TEU. Enligt Claes Sundmark,
”Järnvägen är effektiv, näst intill utsläppsfri och minskar trängseln på vägarna.”


Trots stabila roro-volymer, som ökade med 1 procent till 272 000 enheter, rapporteras en nedgång inom fordonshantering och energiflöden. Fordonshanteringen minskade med 7 procent till 124 000 fordon, medan energiflödena föll med 13 procent till 9,4 miljoner ton. Detta förklaras delvis av lägre raffinaderimarginaler och nödvändigt underhåll.


Hanteringen av torrbulk uppgick till 155 000 ton, en nedgång med 43 procent, vilket delvis beror på minskad hantering av insatsvaror till infrastrukturbyggnation. Samtidigt fortsätter hanteringen av förädlade skogsprodukter att öka. Hamnen välkomnade 16 kryssningsanlöp under halvåret, en minskning jämfört med förra årets rekordnotering på 26 anlöp.

Mest lästa
  1. Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

  2. Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

  3. Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

my code
Fler intressanta artiklar

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…

Linköping banar väg för innovativ energihantering med elbilar

Publicerad december 15, 2025

Linköping inleder ett pionjärprojekt finansierat av Vinnova för att utforska Vehicle-to-Grid (V2G)-teknik i urban miljö. Genom att ansluta parkeringsövervakningsbilar till elnätet i ett av Dukatens parkeringshus, avser projektet att studera…

Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer…

Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

Publicerad december 14, 2025

Sverige står inför en betydande brist på kvalificerade yrkesverksamma inom både digitala system och fysisk infrastruktur. Detta gap växer i takt med att samhället genomgår en modernisering. Från den 15…

Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

Publicerad december 14, 2025

Göteborg intensifierar sina insatser för att bli ledande inom batteri- och fordonskompetens genom initiativ som Battery Centre Gothenburg och EU-projektet Voltage. Dessa satsningar är avgörande för att möta det växande…

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.