X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Göteborgs Hamn stärker sina förbindelser med Asien

Publicerad september 6, 2025

Göteborgs Hamn har nu två direkta rutter för containerfartyg till och från Asien. – De stora vinnarna är svensk import- och exportindustri, säger hamnens försäljningschef, som framhäver betydelsen av denna utveckling.

I juli beslutade Geminialliansen, ett partnerskap mellan Maersk och Hapag-Lloyd, att justera sin trafik mellan Asien och Europa.
Den nya rutten går via Göteborg, vilket ger hamnen en central roll i den europeiska logistikstrategin.

Den första transporten med fartyget Morten Maersk anlände till Göteborgs Hamn under torsdagsmorgonen.
Det innebär nu att hamnen har två direktlinjer till viktiga asiatiska marknader, med ytterligare avgångar varje söndag från MSC.

– Med dessa nya alternativ förbättras vår hamns kapacitet avsevärt.
Den svenska industrin får bättre och tätare avgångar till och från Asien, vilket även inkluderar fler hamnar i Kina, fortsätter representanten från hamnen.

Genom den expanderande järnvägsinfrastrukturen Railport Scandinavia kopplas den nya asiatiska ruttens trafik till 26 inlandsterminaler i Sverige, vilket gynnar näringslivet i hela landet.
– Samtidigt fortsätter vi att förbättra infrastrukturen i och runt hamnen både på land och till sjöss, säger han.

Järnvägen är en del av detta, liksom projektet Skandiaporten, som när det är klart vid årsskiftet 27/28 kommer att öka hamnens kapacitet för större fartyg.
Detta stärker import- och exportindustrierna i deras strävan att nå globala marknader effektivt och hållbart, avslutar han.

Fakta om Morten Maersk:
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass).
Lastkapacitet: 18 270 containrar (TEU).
Längd: 399 m.
Bredd: 59 m.
Flagg: Danmark.
Byggår: 2014.
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea.
Bruttotonnage: 194 849 ton.
Dödvikt: 214 000 ton.

Fakta om Geminialliansen:
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd).
Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag.
Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao.
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar (TEU).

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.