X
Nordic region's business magazine • september 6, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Göteborgs Hamn stärker sina förbindelser med Asien

Publicerad september 6, 2025

Göteborgs Hamn har nu två direkta rutter för containerfartyg till och från Asien. – De stora vinnarna är svensk import- och exportindustri, säger hamnens försäljningschef, som framhäver betydelsen av denna utveckling.

I juli beslutade Geminialliansen, ett partnerskap mellan Maersk och Hapag-Lloyd, att justera sin trafik mellan Asien och Europa.
Den nya rutten går via Göteborg, vilket ger hamnen en central roll i den europeiska logistikstrategin.

Den första transporten med fartyget Morten Maersk anlände till Göteborgs Hamn under torsdagsmorgonen.
Det innebär nu att hamnen har två direktlinjer till viktiga asiatiska marknader, med ytterligare avgångar varje söndag från MSC.

– Med dessa nya alternativ förbättras vår hamns kapacitet avsevärt.
Den svenska industrin får bättre och tätare avgångar till och från Asien, vilket även inkluderar fler hamnar i Kina, fortsätter representanten från hamnen.

Genom den expanderande järnvägsinfrastrukturen Railport Scandinavia kopplas den nya asiatiska ruttens trafik till 26 inlandsterminaler i Sverige, vilket gynnar näringslivet i hela landet.
– Samtidigt fortsätter vi att förbättra infrastrukturen i och runt hamnen både på land och till sjöss, säger han.

Järnvägen är en del av detta, liksom projektet Skandiaporten, som när det är klart vid årsskiftet 27/28 kommer att öka hamnens kapacitet för större fartyg.
Detta stärker import- och exportindustrierna i deras strävan att nå globala marknader effektivt och hållbart, avslutar han.

Fakta om Morten Maersk:
Fartygstyp: Containerfartyg (Triple-E-klass).
Lastkapacitet: 18 270 containrar (TEU).
Längd: 399 m.
Bredd: 59 m.
Flagg: Danmark.
Byggår: 2014.
Varv: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sydkorea.
Bruttotonnage: 194 849 ton.
Dödvikt: 214 000 ton.

Fakta om Geminialliansen:
Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd).
Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag.
Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao.
Fartygskapacitet: Alla fartyg över 15 000 containrar (TEU).

Mest lästa
  1. Strukturerade processer säkerställer framtiden för Stål- och Brandteknik

  2. Strategiskt partnerskap för utveckling av hamninfrastruktur i Norden

  3. Utbyggnad av järnväg ökar kapaciteten för gods

my code
Fler intressanta artiklar

GhostFrame – en ny och svårupptäckbar phishing-taktik

Publicerad december 15, 2025

Barracuda utfärdar en varning om en ny och svårupptäckbar phishing-lösning, kallad GhostFrame. Denna tjänst, som har funnits sedan september 2025, kopplas redan till över en miljon attacker. Genom att använda…

Linköping banar väg för innovativ energihantering med elbilar

Publicerad december 15, 2025

Linköping inleder ett pionjärprojekt finansierat av Vinnova för att utforska Vehicle-to-Grid (V2G)-teknik i urban miljö. Genom att ansluta parkeringsövervakningsbilar till elnätet i ett av Dukatens parkeringshus, avser projektet att studera…

Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

Publicerad december 14, 2025

Den svenska fordonsbranschen står inför nya utmaningar i takt med att antalet elbilar ökar och fordonen blir äldre. Bo Ericsson från Fordonsjuristen betonar att hanteringen av skadade batterier och elmotorer…

Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

Publicerad december 14, 2025

Sverige står inför en betydande brist på kvalificerade yrkesverksamma inom både digitala system och fysisk infrastruktur. Detta gap växer i takt med att samhället genomgår en modernisering. Från den 15…

Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

Publicerad december 14, 2025

Göteborg intensifierar sina insatser för att bli ledande inom batteri- och fordonskompetens genom initiativ som Battery Centre Gothenburg och EU-projektet Voltage. Dessa satsningar är avgörande för att möta det växande…

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.