Göteborgs Hamn siktar på rekord i containervolym och järnvägstransporter
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Göteborgs Hamn befäster sin ställning som Nordens främsta godsnav. Under de första tre kvartalen av året har hamnen sett en ökning av containervolymen med fyra procent, vilket resulterar i rekordnivåer både för kajhantering och järnvägstransporter. Även roro-trafiken visar förbättringar, medan bil- och energivolymerna minskar. Det summerar Göteborgs Hamns resultat för årets inledande kvartal.
Under de tre första kvartalen 2025 hanterade hamnen 709 000 TEU, vilket är en ökning med fyra procent jämfört med samma period föregående år. Hamnen är på väg mot en ny rekordnotering. Aldrig tidigare har så många containrar hanterats under denna period.
– Det är ett fantastiskt år så här långt, inte minst för containertrafiken. Det är flera faktorer som samspelar. Varuägarna efterfrågar effektiva, hållbara transportalternativ som stärker deras konkurrenskraft i allt större utsträckning. Många andra hamnar i norra Europa dras med kapacitetsproblem för närvarande, vilket blir en fördel för oss. Vi har linjeutbud, infrastruktur och kompetenta aktörer inom alla områden som gör att vi som hamn kan svara upp, säger en talesperson.
Ökningen av containrar drivs av hög import, medan exporten förblir stabil. Andelen tomma containrar minskar, vilket beror på den positiva balansen mellan import och export som kännetecknar Göteborgs Hamn.
Transporterna på järnväg fortsätter att expandera, där över 60 procent av containergodset nu transporteras med tåg. Under perioden har antalet järnvägstransporter ökat med fyra procent, vilket ger 393 000 TEU. Tillväxten drivs främst av godstågspendlarna till och från norra Sverige samt från terminaler i Småland, Västergötland och Stockholm.
Roro-trafiken visar också positiva tecken med 394 000 roro-enheter hanterade under årets första tre kvartal, vilket är en ökning med 1 procent jämfört med 2024. Det finns en uppåtgående trend, särskilt inom importen.
Antalet bilar som hanterats under perioden har dock minskat med 9 procent, med en 13-procentig minskning i exporten till Europa. Samtidigt ökar importen något, medan exporten till USA har minskat med 21 procent på grund av amerikanska tullar på bilimport från EU.
Även energivolymerna har minskat med 7 procent, vilket ger 15,2 miljoner ton. September visade dock en tillväxt på 22 procent, vilket delvis kompenserar för tidigare volymminskningar.
Passagerartrafiken förblir stabil med 1,1 miljoner passagerare som reste till och från Göteborg, vilket är i nivå med föregående år. Kryssningssegmentet är starkt med 55 anlöp och 75 000 passagerare hittills i år, och kryssningsfartygen anländer nu till Göteborg varje månad resten av året.