Furetank når milstolpe med helt förnybar sjöfart
Publicerad september 14, 2025
Publicerad september 14, 2025
Det svenska rederiet Furetank, baserat i Donsö, har nu säkerställt tillgången till biogas i stora mängder, vilket gör att de kan driva sin EU-flotta helt med förnybara bränslen. Genom ett avtal om massbalanserad biometan kan de snabbt implementera denna förändring, något de har strävat efter under mer än ett decennium.
Med stöd av det nya regelverket FuelEU Maritime kan certifierad biogas introduceras i det europeiska gasnätet, vilket underlättar tillgången i hela systemet. Tack vare detta kan Furetank förväntas använda biometan för sina fartyg som verkar inom Europa redan under 2025. Idag är en stor del av flottiljen redan i drift med dessa bränslen.
När fartyget Fure Valö anlöpte Donsö Shipping Meet den 1 september, var det med helt fossilfri drift. Utöver huvudbränslet användes förnybar biodiesel, HVO100, som bunkrades i Göteborgs Hamn för att starta motorn. Normalt sett hade traditionell marindiesel använts.
– Helt fossilfri drift var vårt mål när vi konverterade vårt första fartyg till gasdrift 2015. Det är fantastiskt att vi äntligen nått den punkt som vi har arbetat för och pratat om så länge. Nu finns äntligen rätt incitament på plats för att göra affären möjlig. Vi har hittat partners som kan leverera den volym och kvalitet på gas som vi har letat efter, med en mycket betydande minskning av CO₂-utsläpp, säger en hållbarhetsstrateg.
Göteborgs Hamn ser Furetanks initiativ som ett betydelsefullt steg framåt och ett inspirerande exempel för hela sjöfartssektorn. – Detta är ett tecken på att omställningen inom sjöfarten fortsätter att accelerera. Vi ser hur nya regelverk som FuelEU Maritime snabbt får effekt, och rederier som tidigt vågat investera i alternativa bränslen kan nu dra nytta av sina erfarenheter, säger en representant för Göteborgs Hamn.
Göteborgs Hamn driver sedan tidigare en grön korridor tillsammans med Rotterdam med målet att skapa helt fossilfria sjötransporter mellan hamnarna. Genom detta samarbete, som även Furetank deltar i, strävar aktörer inom hela värdekedjan efter att driva igenom lösningar och synliggöra kostnadsgapet mellan fossila och förnybara bränslen.
– Att vi nu ser fartyg som körs helt på biogas och biodiesel, där delar av bränslet dessutom levereras från Göteborgs Hamn, visar att omställningen är verklighet. Vi som hamn har en roll i att underlätta för rederier att ställa om genom att tillhandahålla alternativa bränslen och trycka på för strängare regelverk, säger en tjänsteman från hamnen.
Regelverket FuelEU Maritime syftar till att minska växthusgasutsläppen från sjöfartssektorn genom att främja användningen av förnybara bränslen. Från och med 1 januari 2025 kommer gränsvärden för växthusgasintensiteten hos de bränslen som används att träda i kraft.
Detta omfattar alla kommersiella fartyg över 5 000 bruttoton, oavsett flagg, vid ankomst till eller avgång från hamn inom EU eller EES. Regelverket tar också hänsyn till hela livscykeln för bränslet, från produktion till förbränning.