Förbättringar av tonnageskatten: Positiva steg men kvarstående utmaningar
Publicerad november 22, 2025
Publicerad november 22, 2025

Den 20 november presenterade regeringen en lagrådsremiss som syftar till att förbättra det svenska tonnageskattsystemet. Svensk Sjöfart uttrycker sitt gillande över de föreslagna förbättringarna, särskilt möjligheten för svenska fartyg som trafikerar mellan inhemska hamnar att omfattas av systemet.
Rederinäringen välkomnar även att specialsjöfarten, inklusive offshore- och kabelläggningsfartyg, kan inkluderas. De föreslagna förändringarna är mycket efterlängtade och utgör en grundläggande del av att stärka svensk sjöfart.
Ytterligare förbättringar omfattar förenklade regler för fartygsuthyrning och justeringar av överskrivningsfonden. Branschen har under hela processen understrukit vikten av ett konkurrenskraftigt regelverk för att den svenska tonnageskatten ska kunna stå i paritet med system i andra EU-länder.
Det är beklagligt att regeringen inte går hela vägen, särskilt när det gäller möjligheten för svenska rederier att hyra ut fartyg till dotterbolag som opererar i Europa. Detta gör det svenska systemet mindre konkurrenskraftigt jämfört med andra europeiska alternativ. Detta leder till att många rederier väljer att registrera sina fartyg i länder med mer fördelaktiga kostnadsstrukturer.
– Naturligtvis får detta inte bara negativa effekter för svensk beredskap, som står högt på regeringens dagordning, utan innebär även förlorade svenska skatteintäkter, vilket är förvånande, säger han.
En viktig aspekt att ta i beaktande är att specialsjöfarten måste kunna nyttja det sjöfartsstöd som finns inom handelssjöfarten. Detta skulle uppmuntra till anställningar på svenska avtal och främja svenskt flaggande. Utan dessa förändringar riskerar tonnageskattereformen att inte uppnå de önskade effekterna.
Svensk Sjöfart beklagar också att förenklingar som tidigare påpekats inte utretts, inklusive möjligheten att inkludera ship management i systemet.
– Vi ser fram emot ett fortsatt förbättringsarbete där branschens behov som påtalats åtgärdas. Reglerna måste göras så enkla som möjligt, och sjöfartsstödet borde återställas för att kunna omfatta alla typer av sjöfart, inklusive specialsjöfarten, säger hon.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas för första gången för beskattningsår som inleds efter den 31 december 2026.