X
Nordic region's business magazine • november 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Järnväg
  • Hamn
  • Kontakta oss

Förbättringar av tonnageskatten: Positiva steg men kvarstående utmaningar

Publicerad november 22, 2025

Den 20 november presenterade regeringen en lagrådsremiss som syftar till att förbättra det svenska tonnageskattsystemet. Svensk Sjöfart uttrycker sitt gillande över de föreslagna förbättringarna, särskilt möjligheten för svenska fartyg som trafikerar mellan inhemska hamnar att omfattas av systemet.


Rederinäringen välkomnar även att specialsjöfarten, inklusive offshore- och kabelläggningsfartyg, kan inkluderas. De föreslagna förändringarna är mycket efterlängtade och utgör en grundläggande del av att stärka svensk sjöfart.


Ytterligare förbättringar omfattar förenklade regler för fartygsuthyrning och justeringar av överskrivningsfonden. Branschen har under hela processen understrukit vikten av ett konkurrenskraftigt regelverk för att den svenska tonnageskatten ska kunna stå i paritet med system i andra EU-länder.


Det är beklagligt att regeringen inte går hela vägen, särskilt när det gäller möjligheten för svenska rederier att hyra ut fartyg till dotterbolag som opererar i Europa. Detta gör det svenska systemet mindre konkurrenskraftigt jämfört med andra europeiska alternativ. Detta leder till att många rederier väljer att registrera sina fartyg i länder med mer fördelaktiga kostnadsstrukturer.


– Naturligtvis får detta inte bara negativa effekter för svensk beredskap, som står högt på regeringens dagordning, utan innebär även förlorade svenska skatteintäkter, vilket är förvånande, säger han.


En viktig aspekt att ta i beaktande är att specialsjöfarten måste kunna nyttja det sjöfartsstöd som finns inom handelssjöfarten. Detta skulle uppmuntra till anställningar på svenska avtal och främja svenskt flaggande. Utan dessa förändringar riskerar tonnageskattereformen att inte uppnå de önskade effekterna.


Svensk Sjöfart beklagar också att förenklingar som tidigare påpekats inte utretts, inklusive möjligheten att inkludera ship management i systemet.


– Vi ser fram emot ett fortsatt förbättringsarbete där branschens behov som påtalats åtgärdas. Reglerna måste göras så enkla som möjligt, och sjöfartsstödet borde återställas för att kunna omfatta alla typer av sjöfart, inklusive specialsjöfarten, säger hon.


Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas för första gången för beskattningsår som inleds efter den 31 december 2026.

Mest lästa
  1. Utmaningar för fordonsindustrin: Behovet av kompetens inom elbilsreparationer

  2. Fem karriärvägar för framtiden inom IT och infrastruktur

  3. Göteborgs strategi för att stärka bilindustrins kompetens

my code
Fler intressanta artiklar

WithSecure erkänd som visionär inom cybersäkerhet av Gartner

Publicerad december 14, 2025

Inuit har offentliggjort att WithSecure, en av deras strategiska leverantörer inom cybersäkerhet, har utsetts till visionär i den första utgåvan av Gartner Magic Quadrant för Exposure Assessment Platforms (EAP). Denna…

Ford och Renault inleder banbrytande samarbete för elfordon

Publicerad december 14, 2025

Ford och Renault Group har idag annonserat ett betydelsefullt strategiskt partnerskap, avsett att bredda Fords utbud av elbilar för kunder i Europa. Detta initiativ syftar till att stärka konkurrenskraften för…

Betydelsen av digital infrastruktur för onlinecasinons framväxt

Publicerad december 14, 2025

Den digitala infrastrukturen är avgörande för utvecklingen av onlinecasinon. Med teknologiska framsteg har spelmiljöerna blivit mer användarvänliga och trygga. Dessa innovationer formar framtiden för spelbranschen.Digital infrastruktur har lett till betydande…

Revolutionerande AI-lösningar för hållbar bilproduktion

Publicerad december 14, 2025

Bilindustrin står inför allt större krav på hållbarhet och kvalitet, medan osäkerheten kring materialflöden och leveranskedjor ökar. Ny forskning vid BTH visar att artificiell intelligens kan stärka produktionen utan att…

Farliga släckta bakljus i trafiken

Publicerad december 14, 2025

Under en lång tid kommer släckta bakljus att förekomma i trafiken. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger en representant från Riksförbundet M Sverige.Från 2024…

Maskinia stärker sin service i Göteborg genom samarbete med Steens T&E

Publicerad december 14, 2025

Maskinia utvidgar sin eftermarknad i Göteborgsregionen genom att åter auktorisera Steens T&E som serviceverkstad för sina varumärken Develon, Case och Bergmann. Detta samarbete ger Maskinias kunder lokalt stöd, kortare ledtider…

Utvecklingen av säkra rastplatser i Norden fortsätter

Publicerad december 14, 2025

Drivers First fortsätter sin expansion av moderna och säkra rastplatser för tung trafik i Norden. Företaget har nyligen öppnat en ny säkerhetsparkering i Eskilstuna Logistikpark, som erbjuder totalt 60 parkeringsplatser.…

Ökat fokus på järnvägsunderhåll för att förbättra kapaciteten

Publicerad december 13, 2025

Under det kommande året kommer den svenska järnvägen att ta emot fler tåg och genomgå omfattande banarbeten. Från och med den 14 december träder nästa års tidtabeller i kraft, med…

XPENGs framgång i innovationskategori vid Grand Prix Auto Moto 2025

Publicerad december 13, 2025

XPENG har med stolthet meddelat sin seger i innovationskategorin vid Grand Prix Auto Moto 2025. Detta erkännande inom bilsektorn hyllar årligen de varumärken och teknologier som påverkar framtidens mobilitet.Denna utmärkelse…

Transportinfrastrukturens framtid: Sju regioners svar på regeringens förslag

Publicerad december 13, 2025

Trafikverket har presenterat sin nationella plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026-2037, vilket kommer att ligga till grund för regeringens beslut om framtida investeringar i spår, vägar och farleder. Mälardalsrådet, som…
GMSA NEWS
  • Nyheter
  • Infrastruktur
  • Transport
  • Sjöfart
  • Kontakta oss

Infrastrukturen

Torshamnsgatan 27

164 40 Kista

Org nr 559526-7575

mail Created with Sketch Beta.