Förbättrad säkerhet för lastbilar efter senaste tester
Publicerad oktober 11, 2025
Publicerad oktober 11, 2025

Trafikverket och Euro NCAP har genomfört en andra omgång av säkerhetstester för tunga lastbilar. Resultaten indikerar att fordonstillverkarna har ökat sina investeringar i säkerhetsutrustning under det senaste året.
Som en av grundarna till Euro NCAP, en organisation som har verkat i 25 år för att testa och informera om säkerhetsnivåer i personbilar, deltar Trafikverket aktivt i att förbättra vägtrafikens säkerhet.
Sedan 2024 fokuserar Euro NCAP på lastbilsäkerhet och bedömer områden som Säker körning och Krockundvikande. I Säker körning utvärderas förarstödjande system, inklusive hastighetsassistans och bältespåminnare, samt förarens sikt. Inom Krockundvikande bedöms system som kurshållning och autobroms.
Målet är att öka säkerheten för både förare och passagerare, samt för andra trafikanter. Tester utförs med existerande system på marknaden, även om dessa inte alltid är standardutrustning. I framtiden strävas det efter att endast testa grundversioner för att driva på standardisering av säkerhet.
Årets tester visade att svenska lastbilar presterade väl, där femton modeller testades och fyra av dessa fick det högsta betyget – fem stjärnor. Trafikverket rekommenderar lastbilsmodeller med minst fyra stjärnor i Euro NCAP:s tester för att främja högre säkerhetsstandarder.
Över 85 procent, motsvarande tretton modeller, nådde betyget fyra eller fler stjärnor. För första gången testades nio modeller, med 45 procent av dem som fick fyra eller fem stjärnor. En modell presterade så lågt som en stjärna, vilket visar att andelen lastbilar med högre betyg nästan har fördubblats sedan föregående testomgång.
Förbättringar har observerats i system som cyklistdetektering och kurshållning. Fem av de testade modellerna har genomgått uppgraderingar i säkerhet och testas på nytt för att bekräfta förbättringarna.