EU-stöd för att modernisera isbrytarflottan
Publicerad augusti 13, 2025
Publicerad augusti 13, 2025
I väntan på nya isbrytare får Sjöfartsverket ett betydande ekonomiskt tillskott från EU. 56 miljoner kronor ska användas till renovering och uppgradering av befintliga svenska statsisbrytare i samarbete med Finland och Estland.
Nio av tio varor som transporteras till och från Sverige går via sjöfart. Utan statsisbrytarna skulle den svenska industrin stå stilla. Trots att isbrytarna från 1970- och 80-talet är välunderhållna, är de i stort behov av att uppgraderas.
Projektet Winmos IV, som nu har fått EU:s godkännande, syftar till att säkerställa hållbar och effektiv sjöfart året runt. Sjöfartsverket får 56 miljoner kronor för att renovera isbrytarna tills nya kan byggas.
— Det är utmanande att hålla liv i 50 år gammal teknik. Det här är ett välkommet besked som ger våra befintliga isbrytare möjlighet att hålla ställningarna med välbehövliga renoveringar och uppgraderingar, säger hon.
Stödet kommer även att öka kapaciteten hos den nyförvärvade begagnade isbrytaren Idun. Behövet att förnya isbrytarflottan kvarstår.
Projektet innebär att Estland och Finland också kommer att få finansiering för att bygga en isbrytare var.
— Samarbetet mellan de tre länderna är en nyckel för framgångsrik vintersjöfart i Östersjön och WINMOS IV ligger helt i linje med det regeringsuppdrag Sjöfartsverket har kring det finsk-svenska samarbetet för isbrytning, fortsätter hon.
Projektet sträcker sig över åren 2025 till 2029.
Sjöfartsverket ansvarar för att hålla svenska hamnar öppna året runt genom att bryta is och assistera fartyg som har problem. Utan isbrytare riskerar vissa hamnar att stänga ned verksamheten i upp till 130 dagar årligen. Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Ymer, Oden och Idun, samt arbetsfartygen Baltica och Scandica som också bidrar i isbrytningsverksamheten.