En historisk investering i transportinfrastruktur
Publicerad oktober 1, 2025
Publicerad oktober 1, 2025

Trafikverket har idag presenterat sitt förslag till en nationell plan för transportinfrastruktur som sträcker sig över perioden 2026–2037. Den föreslagna budgeten uppgår till 1 200 miljarder kronor, vilket markerar en betydande ökning av satsningarna.
En kombination av underhåll och nya investeringar kommer att möjliggöra förbättrade pendlingsmöjligheter, stärka näringslivet och bidra till ett bättre totalförsvar.
– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, säger hon.
Den nationella planen har utformats för att möta framtida behov av effektiva och hållbara transportlösningar. Genom denna plan förbättras arbetspendling, näringslivets konkurrenskraft och totalförsvaret.
En stor del av satsningen, cirka 500 miljarder kronor, är riktad mot järnvägen. Arbetet för att minska underhållsskulden fortsätter intensivt, med en målsättning att detta ska vara avklarat senast 2050, förutsatt att resurserna ökar.
Signalsystemet ERTMS kommer att implementeras gradvis fram till 2042, och flera åtgärder för att öka kapaciteten inom både järnväg och väg föreslås.
Planen kommer att säkerställa att allt eftersatt vägunderhåll har åtgärdats fram till 2037.
Stamvägnätets bärighet ska höjas till bärighetsklass BK4 senast 2030, vilket möjliggör tyngre transporter. Planen prioriterar åtgärder som stärker samhällets motståndskraft och totalförsvarets behov.
För att öka tillgänglighet och säkerhet föreslås olika insatser, såsom mötesseparering och hastighetsövervakning. Åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten i tätorter och vid genomfarter är också planerade.
Av den totala budgeten är 16 miljarder avsatta för miljöåtgärder, exempelvis ljuddämpande beläggningar och säkra passage för djur. Dessutom är 5 miljarder öronmärkta för klimatanpassning av vägar.
Planförslaget har tagits fram i samarbete med kommuner och regioner. Genom noggrant utförda analyser har Trafikverket säkerställt att insatserna ska ge största möjliga effekt.
Varje satsning i planen har genomgått en rigorös utvärdering för att maximera nyttan i form av ökad tillgänglighet och minskad miljöpåverkan.
Nytt för denna plan är att samhällsekonomisk lönsamhet ges större vikt vid val av investeringar. Detta frigör 20 miljarder kronor för mer samhällsekonomiskt motiverade åtgärder.
Planförslaget skickas nu på remiss till berörda parter, och remissynpunkterna kommer att överlämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.