Effektivisering av transportsektorn: Utmaningar och möjligheter
Publicerad oktober 9, 2025
Publicerad oktober 9, 2025

Transportföretagen har uttryckt sitt stöd för regeringens initiativ för att förenkla regler och påskynda tillståndsprocesserna. Samtidigt finns det farhågor kring huruvida dessa åtgärder kommer att ge verklig effekt i företagens dagliga verksamhet.
I budgetförslaget för 2026 föreslår regeringen flera satsningar för att minska den administrativa bördan för företagen. Detta ses som ett positivt steg, men det är avgörande att dessa åtgärder får konkret inverkan på transportsektorn.
– Regelkrångel är inte bara en fråga om avvikelser i lagtolkning, utan ett systemfel som slösar resurser, avskräcker investeringar och hämmar tillväxten i Sverige. Ett omfattande grepp krävs för att verkligen lätta på bördan och frigöra potentialen i näringslivet, säger hon.
Regeringen föreslår bland annat ökade resurser till Tillväxtverket, Vinnova och SGU för att underlätta investeringar i kritiska råmaterial och hållbara lösningar. Dessa initiativ är viktiga, även om den faktiska regelbördan ofta uppstår vid tillämpningen av lagarna.
– Inom transportsektorn ser vi exempel där företag som avser att elektrifiera sina fordon möter krav på bygglov för laddstationer, trots att lagen inte kräver detta. Andra företag får vänta länge på svar från olika myndigheter, inte på grund av osäkerhet i projekten, utan för att reglerna tolkas olika i olika regioner. Den typen av hinder måste avskaffas, säger hon.
Transportföretagen har tidigare i år introducerat Krångellistan, ett verktyg där företag kan rapportera ineffektiva och otydliga regler. Syftet är att visa beslutsfattare var de verkliga problemen finns.
– För att Sverige ska kunna stärka sin konkurrenskraft och klara klimatomställningen måste vi på riktigt minska regelkrånglet. Våra företag ska kunna fokusera på att skapa arbetstillfällen och driva omställningen, inte fastna i byråkratiska hinder, avslutar hon.