E-MAR-projektet: Elektrifiering av hamnar i Norrköping och Södertälje
Publicerad december 4, 2025
Publicerad december 4, 2025

Projektet E-MAR, samarbetet mellan Norrköpings kommun, Norrköpings Hamn och Södertälje Hamn, har blivit utvalt av CINEA att gå vidare till den slutliga fasen för ett Grant Agreement inom EU:s Alternative Fuels Infrastructure Facility (AFIF).
Detta beslut indikerar att EU bedömer projektet som avgörande för att påskynda övergången till utsläppsfria transporter i Europa.
Totala investeringar för E-MAR uppgår till cirka 10,6 miljoner euro, vilket motsvarar omkring 120 miljoner kronor, med 3,17 miljoner euro i stöd från EU, cirka 36 miljoner kronor, under förutsättning att avtalet skrivs under senast i mars 2026.
Genom dessa investeringar kommer både Norrköping och Södertälje att ta betydande steg mot mer eldriven, tyst och miljövänlig hamnverksamhet.
I Södertälje hamn kommer projektet att möjliggöra landström för RoRo-fartyg, vilket innebär att fartyg kan stänga av sina hjälpmotorer vid kaj och istället drivas av ren el.
En eldriven reachstacker med en egen laddstation kommer att installeras, samtidigt som elnätet utökas och förstärks för att hantera högre effektuttag.
Ytterligare kommer ett batterilager på 2 MWh att kopplas till hamnens solcellsanläggningar, vilket reducerar både utsläpp och effekttoppar och gör driften mer hållbar och tyst.
I Norrköping innebär E-MAR installation av fem nya landströmsanslutningar, vilket ger möjlighet för fler fartyg att stänga av sina dieselmotorer och därmed minska utsläppen i stadens närhet.
Även här införs en eldriven reachstacker och laddstation, tillsammans med en stärkt elinfrastruktur med en ny transformatorstation och en solenergianläggning för grön el.
När dessa åtgärder är genomförda kommer färre fartyg att använda diesel vid kaj och tung godshantering kommer att ske elektriskt, vilket resulterar i betydande minskningar av koldioxid-, kväveoxid- och partikelutsläpp.
Dessutom förbättras luftkvaliteten i både Norrköping och Södertälje, samtidigt som bullernivåerna sänks och arbetsmiljön förbättras.
Hamnarna ökar också sin konkurrenskraft när fler rederier och transportkedjor söker efter fossilfria alternativ.
Elektrifieringen har också långsiktiga ekonomiska fördelar, såsom stabilare energiförsörjning, minskade driftskostnader och en infrastruktur som är anpassad för framtida EU-krav på utsläppsfria transporter.
När E-MAR är helt genomfört kommer båda hamnarna att ha tagit ett viktigt steg mot att bli framtidens hållbara nav inom svensk och europeisk logistik.