Besvikelse över trafikförslag i Helsingborg
Publicerad oktober 1, 2025
Publicerad oktober 1, 2025

Idag presenterade Trafikverket sin plan för nationell transportinfrastruktur för åren 2026–2037. I planen har flera satsningar tagits bort, däribland det viktiga dubbelspåret mellan Maria och Helsingborg C, som nu istället benämns som ett ”omtag”.
– Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som Helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige, säger hon.
Dubbelspåret har varit en prioritering sedan riksdagsbeslutet 1992, och det är orimligt att Trafikverket nu vill orsaka ytterligare förseningar, fortsätter hon. Under de senaste 30 åren har mångmiljardbelopp investerats i banan, bland annat genom en tunnel under Hallandsåsen och en tunnel genom Varberg.
Det återstår bara 4,5 kilometer att bygga ut mellan Helsingborg C och Maria. – Vi vet att det är dyrt att bygga i städer, se på Västlänken eller Förbifart Stockholm. Men att ha det som argument för att inte bygga ut denna ytterst viktiga sträcka är inte godtagbart, framhåller en annan aktör.
Sträckan används redan till 100 procent och har nått kapacitetstaket. Med ett dubbelspår kan kapaciteten öka från 8 tåg i timmen till mellan 30 och 40 tåg. Utöver att förbinda Västsverige med Sydsverige är Västkustbanan en del av transportkorridoren mellan Oslo och Hamburg.
– Hur många miljarder förlorar Skåne, Halland, Västra Götaland och Sverige på minskad arbetspendling och lägre sysselsättning på grund av att denna korta sträcka inte byggs ut till dubbelspår? undrar hon.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana sade under presskonferensen att de planerar att träffa kommun och region för att diskutera en lösning för sträckan.
– Vi förutsätter att Roberto Maiorana reser till Skåne de närmaste veckorna för att möta Helsingborgs kommun och oss i Region Skåne. Vi ser till att göra våra kalendrar fria för att träffa honom. Sträckan är ytterst viktig för Helsingborg, Skåne och transporterna längs hela västkusten, avslutar han.