Avtal ska minska konflikter inom spårtrafik
Publicerad december 13, 2025
Publicerad december 13, 2025

Efter oenighet kring en övertidsregel i det nya kollektivavtalet för spårtrafik har parterna enats om att skapa ett förhandlingsavtal. ”Ett helt nytt grepp som kommer att skapa tydlighet och minska risken för konflikter inom spårtrafiken”, säger han.
I maj ingick Tågföretagen inom Almega ett nytt kollektivavtal för spårtrafik tillsammans med de fackliga motparterna ST, SEKO, SRAT och Sveriges Ingenjörer.
Tyvärr har en del turbulens uppstått kring en skrivning i avtalet.
Enligt det centrala avtalet gäller att övertidsersättning inte utges för kortare tid än 15 minuter i följd.
I årets avtal infördes en regel som innebär att detta gäller oavsett lokala avtal.
Detta har varit svårt för facken att försvara mot sina medlemmar.
Nu kommer vi att ändra detta så att lokala avtal som ger övertidsersättning tidigare än efter 15 minuter fortsätter att gälla, säger han.
För att förhindra liknande situationer i framtiden har vi gemensamt beslutat att utforma ett förhandlingsavtal, fortsätter han.
Ett sådant avtal, som är ett gemensamt regelverk mellan arbetsgivare och fack, ska styra hur avtalsförhandlingar ska genomföras.
Syftet är att skapa tydlighet och ordning i förhandlingarna inom spårtrafik.
Historiskt har det funnits spänningar under avtalsförhandlingarna på spårtrafikområdet.
Med ett förhandlingsavtal på plats hoppas vi att avtalsrörelserna kommer att professionelliseras och att risken för stridsåtgärder minskar, säger han.
Förhandlingarna om det nya förhandlingsavtalet inleds så snart som möjligt, och parterna har till den 31 mars 2026 på sig att nå en överenskommelse.