Autonoma transporter för både civil och militär användning
Publicerad oktober 12, 2025
Publicerad oktober 12, 2025

Två nya forsknings- och utvecklingsprojekt syftar till att förbättra både civil och militär beredskap genom autonoma transportlösningar. Under ledning av Statens väg- och transportforskningsinstitut kommer projekten att involvera investeringar på över 90 miljoner kronor och en rad samarbetspartners i norra Sverige.
Centralt i projekten är konceptet dubbel användning, där autonoma tekniska lösningar kan tillämpas både i det civila samhället och av Försvarsmakten. Även Nato visar intresse för dessa innovativa transportrobotar och drönare, och kommer att följa utvecklingen genom sin vetenskapliga organisation.
Det första projektet, Småskalig logistik längs Vindelälven, syftar till att utveckla en autonom bandvagn för transport av gods på EU-pallar. Bandvagnen kommer att användas för att leverera mat och materiell hjälp i krissituationer samt kunna stödja militären vid behov.
För att utöka användningsområdet ingår även försök med vattentransporter på Holmön, där bandvagnen ska transportera vatten till hushåll utan eget vatten. Utrustning för paketleveranser i kommuner längs Vindelälven ingår också i planerna.
”Autonoma transporter är inte science-fiction, de är redan här. Men vi måste se till att tekniken tjänar det samhälleliga syftet att få bort utsläppen, bota transportfattigdom, öka vår konkurrenskraft och stärka vår beredskap,” säger hon.
Det andra projektet, Accelererad implementering av ett energieffektivt och resilient transportsystem, fokuserar på utveckling av mobila drönarstationer för användning både civilt och militärt. Dessa stationer kommer att stödja godstransporter och förstärka Försvarsmaktens kapabiliteter.
”Det är en dubbel nytta där vi samtidigt utvecklar det civila samhället och stärker det svenska försvarets förmåga. Den dubbla användningen gör att militärens behov också blir en drivkraft för civil utveckling,” förklarar hon.
Det treåriga projektet Småskalig logistik längs Vindelälven involverar flera aktörer, däribland Einride och Försvarshögskolan, och har en budget på över 75 miljoner kronor. Vinnova bidrar med 35 miljoner kronor.
Det tvååriga projektet Accelererad implementering av ett energieffektivt transportsystem inkluderar även Umeå universitet och Lunds universitet, och finansieras av Energimyndigheten med 16 miljoner kronor.
Bild: AI-genererad illustration av hur bandvagnen skulle kunna se ut.