Återanvändning av sliprar stärker Sveriges järnvägssystem
Publicerad september 27, 2025
Publicerad september 27, 2025

Trafikverket planerar att återanvända sliprar från Malmbanan för andra järnvägsträckor. Detta initiativ är avgörande för att förbättra beredskapsförmågan och minska både kostnader och klimatpåverkan.
”Vi ska nu genomföra ett av Trafikverkets största återbruksinitiativ någonsin. Cirka 87 000 begagnade betongsliprar ska sparas för återbruk i syfte att stärka vår försörjningsberedskap och Sveriges totalförsvar,” säger hon.
Sliprarna har hämtats från ett spårbyte mellan Gällivare och Råtsi och transporteras till Arvidsjaur för lagring innan de återanvänds.
”Initiativet är ett viktigt bidrag för att stärka Trafikverkets beredskapsförmåga. Men återbruk av sliprar är också ett viktigt verktyg för att minska kostnader och minska klimatpåverkan,” fortsätter hon.
Leveranserna kommer att ske kontinuerligt fram till början av november och har möjliggjorts genom nära samarbeten mellan olika enheter inom Trafikverket och andra aktörer.
Bedömningen är att sliprarna har många års livslängd kvar vid måttlig trafikbelastning, vilket gör dem till en värdefull resurs.
Det säkerhetspolitiska läget i Europa gör att tillgången till kritiska material har blivit en central fråga. Genom en cirkulär materialhantering kan vi både minska klimatpåverkan och säkerställa försörjningen av järnvägsmaterial.
Genom att återanvända 87 000 betongsliprar från Malmbanan, som annars skulle ha förstörts, bidrar vi till Sveriges totalförsvar och järnvägens återställningskapacitet.
Det pågår en omfattande återuppbyggnad av järnvägar i Sverige för att öka tillgängligheten och totalförsvarsförmågan. En robust transportinfrastruktur är avgörande för Sveriges roll inom Nato och för att stödja Finlands försörjning vid kris.