Ändrade krav på eCall-system vid fordonsbesiktning
Publicerad december 3, 2025
Publicerad december 3, 2025

Som ett resultat av att telekomsektorn avvecklar 2G- och 3G-näten, har Transportstyrelsen beslutat att sluta ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktningar. Dessa nya bestämmelser förväntas börja gälla i januari 2026.
Nedstängningen av näten pågår redan, vilket har fått Transportstyrelsen att prioritera arbetet med de nya reglerna. Myndigheten har även haft dialog med besiktningsföretagen och rekommenderat dem att avstå från eCall-kontroller fram till att de nya föreskrifterna är officiella.
– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger hon.
De nya reglerna har varit föremål för remiss och anmälts till EU och ska beslut fattas om innan de träder i kraft. Det slutgiltiga beslutet kan komma i slutet av december, och det är planerat att de nya reglerna ska börja tillämpas i januari.
Vad kan hända om eCall-systemet inte kontrolleras? En varningslampa som indikerar fel i systemet kan tändas, vilket i enlighet med nuvarande regler innebär att fordonet inte godkänns vid besiktning.
– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds, säger hon.
Nätleverantörerna planerar att genomföra nedstängningarna i slutet av 2025, men Telia har valt att förlänga driftstiden av sitt nät till 2027. Detta innebär att funktionen kan byta nät via roamingteknik, men Transportstyrelsen är angelägen om att genomföra förändringen så snart som möjligt.