X
Nordic region's business magazine • oktober 24, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Analys av tågurspårningar i Västernorrland

Publicerad oktober 24, 2025

En ny analys från Sweco visar att kraftiga skyfall, som översteg järnvägens avvattningskapacitet, tillsammans med branta sluttningar, ledde till tågurspårningar i Västernorrland i september. Resultaten indikerar ett akut behov av underhåll av infrastrukturer som är utsatta för extremväder.


”Det här är den första analysen av vad som låg bakom urspårningarna vid Prästmon och Stugusjön i samband med skyfallen i september i år. Systemen för att leda bort och dränera vatten klarade inte av det kraftiga regnet.”, säger hon.


Den 6–7 september 2025 drabbades Västernorrland av extremt kraftiga regn, vilket fick allvarliga konsekvenser för godstrafiken, särskilt inom skogssektorn. Sweco har på uppdrag av Skogsindustrierna utrett orsakerna bakom urspårningarna.


Vid Prästmon och Stugusjön registrerades nederbörd som inträffar statistiskt vart 50:e respektive 200:e år. Det var betydligt mer än vad dräneringssystemen klarade av. Vattnet samlades snabbt på ytan på grund av branta terränger.


Den enda trumman under järnvägen vid Stugusjön var inte dimensionerad för de extrema mängderna regn. Därför kunde vattnet inte ledas bort, vilket resulterade i skador längs banvallen. Vid Prästmon överbelastades alla dräneringssystem längs väg och järnväg.


Swecos analys indikerar att urspårningarna hade kunnat inträffa oavsett skogens ålder eller avverkning. Vid normal nederbörd skulle avrinningen från en nyligen avverkad skog höjas något, men under kortvariga, intensiva regn kan ingen mark absorbera vattnet effektivt.


Analysen konstaterar att järnvägen norr om Prästmon också skadades, oavsett om det fanns skogliga föryngringsytor eller ej. Skogsbilvägar i området kan ha fungerat som kanaler för vattenflöden, men de påverkar inte den totala vattenvolymen som når järnvägen.


”75 procent av Sveriges vägnät är enskilda vägar. I skogen behöver både skogsägare och andra människor dessa vägar.”, säger hon. Det behövs mer resurser och rådgivning för klimatanpassning av vägar.


Händelserna visar tydligt att järnvägens avvattningssystem inte är dimensionerade för extremväder. Den gamla trumman vid Stugusjön representerar inte moderna metoder för vattenavledning.


”Områden med infrastruktur i utsatta områden måste planeras och underhållas för att klara kraftiga regn och ökad påfrestning från extremväder.”, fortsätter hon. Detta arbete har inletts av Trafikverket, som prioriterar vissa stråk.


”Vi ser nu fram emot kommande myndighetsutredningar som kan ge en ännu tydligare bild av hur olika faktorer påverkade infrastrukturen under det extrema vädret.”, avslutar hon.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.