Analys av biljettkontroller: Resenärernas attityder och betalningsvilja
Publicerad oktober 3, 2025
Publicerad oktober 3, 2025

En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att hela 93 procent av resenärerna anser att det är fel att åka utan giltig biljett. Trots detta är villigheten att betala för biljetter lägre i storstäder, där fler uttrycker önskan att inte betala än de som faktiskt fuskar. Rapporten undersöker attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.
Biljettintäkterna är centrala för både kommersiell och offentligt finansierad kollektivtrafik. Den nya rapporten, som baseras på statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning, är den första att fokusera på biljettkontroller och betalningsvilja.
Av de tillfrågade tycker 93 procent att det är fel att resa utan giltig biljett. Lägst andel av dessa finns bland resenärer som åker 5–7 dagar i veckan, unga, män, studenter och boende i storstäder. 95 procent av respondenterna har rest med giltig biljett under den senaste månaden, medan 80 procent av studenterna har åkt utan biljett minst en gång.
En koppling finns mellan missnöje med kollektivtrafiken och attityden att det är okej att åka utan giltig biljett. Enligt rapporten är de vanligaste argumenten för att inte betala ett högt prisläge, individuella ekonomiska skäl och åsikten att kollektivtrafik bör vara helt samhällsfinansierad.
För dem som reser utan biljett enstaka gånger handlar det mer om korta resor, en möjlighet att chansa och brister i teknik och service, säger en expert.
Vidare undersöker rapporten resenärernas attityd till biljettkontroll. 40 procent har blivit kontrollerade senaste månaden, och 68 procent uppfattar biljettkontrollanterna som vänliga. De som reser oftare är mer kritiska till bemötandet.
För de som upplever sig vara dåligt bemötta är det främst studenter och män, liksom de som blivit kontrollerade nyligen. Resenärer med tågbiljetter tycker att bemötandet är mer positivt än de med andra färdmedel.
Enligt experten är det viktigt på organisationsnivå att följa fuskarandelen för att vidta åtgärder som förhindrar att betalsugna resenärer börjar fuska. Den nya statistiken kan vägleda prioriteringar för biljettkontroller och åtgärder som motiverar resenärerna att betala.
Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande undersökning av resvanor och attityder, som administreras av Svensk Kollektivtrafik. Denna undersökning startade 2001 och ger insikter om resvanor och kundupplevelse av kollektivtrafik.