Akut brist på bussförare – en åldrande yrkeskår
Publicerad oktober 26, 2025
Publicerad oktober 26, 2025

Bristen på bussförare i Sverige kan bli allvarligare än tidigare bedömt. Enligt den senaste statistiken från Sveriges Bussföretag är en tredjedel av förarna över 60 år, medan antalet yngre förare är alarmerande lågt. Det visar en rapport där åldersstrukturen inom branschen kartlagts.
Statistiska Centralbyrån har nyligen inkluderat åldersgruppen 65–69 år i sina uppgifter, vilket innebär att denna grupp nu utgör 12 procent av bussförarna. Endast 2,8 procent av dem är under 30 år, medan mer än 20 procent av lastbilsförarna tillhör samma ålderskategori. Denna obalans kan leda till ytterligare brist på förare i framtiden.
– Vi har redan en stor brist på bussförare, men ser nu att läget är ännu värre än vi tidigare befarat. Ekvationen går inte ihop när vi kommande år har stora pensionsavgångar, men samtidigt så pass få yngre förare. Det riskerar i grunden den kollektivtrafik som hundratusentals svenskar är beroende av för att få livspusslet att gå ihop, säger hon.
Det finns dock hopp om en vändning i denna negativa trend. Ett nytt EU-beslut kan göra det lättare för yngre att få tillgång till yrket, då åldersgränsen för busskörkort nu sänks till 21 år. För att detta ska bli verklighet måste den svenska regeringen snabbt implementera direktivet i sina lagar.
– Ett av de största hindren mot att få in fler unga i yrket har varit det regelverk som styr hur och när man kan ta busskörkort. Det nya direktivet är ett steg i rätt riktning och nu gäller det att den svenska regeringen trycker på knappen och skyndsamt för in det i svensk lag, konstaterar hon.