Vinnande bidrag i Bostadsbolagets energikampanj
Publicerad Juni 5, 2025
Publicerad Juni 5, 2025
Bostadsbolagets energikampanj #Powerhack har kommit till sin avslutning. Totalt skickades 177 innovativa elspartips, även kallade powerhacks, in av engagerade hyresgäster. Det vinnande tipset handlade om smart belysning, som flera deltagare bidrog med. Lottdragning avgjorde slutligen vem som skulle bli vinnare.
Det vinnande powerhacket var:
”Mitt bästa powerhack är smarta lampor. Jag har installerat smarta lampor i hela mitt hem så att jag kan ställa in att de ska stängas av när solen går upp och sättas på när solen gått ner. Jag kan även stänga av dem när jag inte är hemma vilket är väldigt bra för att spara på energin.”
Maria Launing från Biskopsgården står bakom den vinnande idén. Hon kommenterade sin seger:
– Det känns kul att mitt powerhack var det som vann. Förhoppningsvis kommer många inspireras av det och kunna använda sin smarta belysning för att spara el, säger Maria om vinsten.
Kampanjen #Pwrhack syftade till att motivera hyresgästerna att minska sin elanvändning och jämna ut effekttoppar över dygnet. En central aspekt av kampanjen var hyresgästernas aktiva engagemang. Genom att dela sina bästa energispartips deltog de i en tävling för att inspirera fler till mer hållbar elanvändning.
– Vi fick in många kreativa hacks av hög kvalitet, vilket gjorde juryarbetet utmanande. Vi kom överens om att smart belysning är ett hack många kan dra nytta av och implementera. Det bidrar också till en mer hållbar elanvändning samt förbättrar hyresgästernas boendemiljö, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget.
Kampanjen sträckte sig från januari till april och innehöll flera aktiviteter, inklusive direktutskick med smarta tips till hyresgäster samt pushnotiser via boendeappen under effekttoppar.
– Vi hade två syften med Powerhack. Dels att på ett roligt och enkelt sätt inspirera hyresgästerna att minska sin elanvändning, dels att bidra till att motverka effekttoppar och sprida ut elanvändningen över dygnet. Marias hack passar verkligen in i dessa mål, säger Oskar Scheiene.
Om Powerhack: Bostadsbolaget initierade kampanjen #Powerhack för att uppmuntra hyresgästerna att sänka sin elanvändning och jämna ut effekttopparna. Kampanjen syftade till att inspirera till mer hållbar elanvändning genom att dela smarta elspartips, så kallade powerhacks.
Så genomfördes kampanjen: Hyresgästerna uppmanades att dela sina bästa elspartips och delta i en tävling. Mål var att minska elanvändningen och sprida ut förbrukningen över dygnet för att undvika effekttoppar.
Metoder som användes: direktutskick med tips, kampanjer på sociala medier, samarbeten med influencers, pushnotiser via boendeappen, samt en tävling för att engagera hyresgäster. Kampanjen resulterade i 177 inskickade powerhacks och visade hur man på ett enkelt och underhållande sätt kan bidra till hållbar elanvändning.