Vinnare av Bostadsbolagets kampanj för energibesparing
Publicerad Juni 5, 2025
Publicerad Juni 5, 2025
Bostadsbolaget har nyligen avslutat sin elsparkampanj, #Powerhack. Totalt inkom 177 innovativa energispartips, kända som powerhacks, från engagerade hyresgäster. Vinnaren av denna tävling föreslog ett smart belysningssystem, ett tema som flera deltagare adresserade. En lottning avgjorde till sist vem som skulle ta hem vinsten.
Vinnande powerhack:
”Mitt bästa powerhack är smarta lampor. Jag har installerat smarta lampor i hela mitt hem så att jag kan ställa in att de ska stängas av när solen går upp och sättas på när solen gått ner. Jag kan även stänga av dem när jag inte är hemma vilket är väldigt bra för att spara på energin.”
Maria Launing från Biskopsgården står bakom det framgångsrika bidraget. Hon uttryckte glädje över att hennes tips belönades med vinsten. Maria hoppas att många kommer att inspireras av hennes idé för att använda smart belysning och därmed spara energi.
Kampanjen #Pwrhack hade till syfte att motivera hyresgäster att sänka sin energiförbrukning och fördela effekttoppar under dygnet. Ett centralt fokus var hyresgästernas engagemang. Genom att dela sina energibesparande idéer bidrog de till en tävling vars mål var att uppmuntra fler till hållbar elanvändning.
Oskar Scheiene, Energi- och miljöchef på Bostadsbolaget, kommenterade juryarbetet:
”Vi fick in många kreativa hacks med hög kvalitet så juryarbetet var tufft. Vi enades till slut i att smart belysning är ett hack som många kan inspireras av och ta efter.”
Han poängterade att det vinnande hackets fördelar sträcker sig utöver hållbar elanvändning och förbättrar även hyresgästernas boendemiljö.
Kampanjen pågick mellan januari och april och innehöll olika aktiviteter som utskick med smarta tips och pushnotiser i boendeappen vid effekttoppar. Oskar betonar vikten av kampanjens mål:
”Dels att på ett lustfyllt och enkelt sätt inspirera våra hyresgäster att minska sin elanvändning…”
Information om Powerhack
Bostadsbolaget lanserade kampanjen #Powerhack för att uppmana hyresgäster att reducera sin elanvändning. Projektets syfte var att inspirera till mer hållbar elanvändning genom att dela smarta elspartips, däribland de populära powerhacks.
Kampanjens genomförande involverade aktivt deltagande av hyresgäster: de uppmanades att skicka in sina bästa energispartips och delta i tävlingen. Mål var att minska elanvändningen och fördela användningen över dygnet för att undvika effekttoppar.
Kampanjens metoder inkluderade direktutskick med tips, sociala medier, samarbeten med influencers, pushnotifikationer via boendeappen och en tävling för att engagera hyresgästerna. Kampanjen resulterade i 177 inskickade powerhacks och visade att det kan vara både enkelt och roligt att bidra till en mer hållbar elanvändning.