Moderna spårvagnar i Norden: CAF Urbos och dess betydelse för kollektivtrafik
Publicerad december 19, 2025
Publicerad december 19, 2025

I september 2025 rullade den tusende spårvagnen av typen CAF Urbos ut ur fabriken i Beasain i Baskien. Urbos, som debuterade 2006, finns nu i 38 städer över 19 länder. I Norden används dessa spårvagnar i Stockholm, Lund och Oslo, där Euromaint, ett företag inom CAF-gruppen, ansvarar för underhållet.
Spårvagnar har ökat i popularitet globalt under de senaste decennierna. Efter en nedgång på 1960-talet har de återfått sin betydelse som en viktig del av moderna stadsmiljöer. Spårvagnar erbjuder hög kapacitet och lägre energiförbrukning jämfört med bussar.
Introduktionen av CAF:s Urbos spårvagnar syftade till att möta den växande efterfrågan på effektiva transportlösningar. Urbos blev snabbt uppskattad och var 2011 den första spårvagnsmodellen att få en miljödeklaration (EPD). Idag tillverkas 20 procent av fordonen av återvunna material, och med CAF:s energilagringssystem (OESS) kan fordonen operera utan kontaktledningar.
CAF har en lång tradition i Beasain, där de har producerat fordon i över hundra år. Merparten av tillverkningen sker i Europa, med undantag för en anläggning i USA som tillverkar for transport till den amerikanska marknaden.
– I dagens situation med oro i världen och oförutsägbar politisk utveckling är det tryggt med fordon som tillverkas på plats i Europa för den europeiska marknaden. Det gör att vi kan ha kontroll på hela produktionskedjan på ett sätt som är svårt när produktionen är utspridd, säger en talare.
I de nordiska länderna ansvarar Euromaint för CAF-gruppens fordonsunderhåll, vilket inkluderar garanti och löpande underhåll för olika typer av fordon, inklusive spårvagnar och tunnelbanor.
– Det pågår planering för flera projekt som är riktigt spännande. Vi tror att Urbosvagnarna skulle vara ett välkommet tillskott i de stadsmiljöer där det finns konkreta planer på spårvagnar och i städer som funderar på hur de kan skapa en effektiv kollektivtrafik. Framtiden för spårburen trafik i Norden ser ljus ut och vi står redo att vara en del av den framtiden, avslutar en representant.