Kollektivtrafikens utmaningar i skuggan av elbilsökningen
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Den senaste mobilitetsstudien från WSP, med titeln Ett rättvist transportsystem, visar att övergången till ett hållbart transportsystem inte sker på ett jämlikt sätt. Elbilsägare kör generellt längre sträckor och gör fler resor än de som använder fossilbilar, vilket kan leda till ökad trafikträngsel.
Samtidigt stöds elbilar kraftigt av ekonomiska incitament, med förmåner som kan nå upp till 114 000 kronor per år. Kollektivtrafiken drabbas å sin sida av stigande biljettpriser och minskat resande.
Kollektivtrafiken står inför betydande utmaningar. Resandet är fortfarande 11 procent lägre jämfört med nivåerna före pandemin, med vissa regioner som Stockholm, Dalarna och Kronoberg som uppvisar en minskning på hela 16–17 procent. Endast Jönköping och Östergötland har sett en ökning av resenärer.
Biljettpriserna har stigit kraftigt sedan 2019 – med en genomsnittlig ökning på 21 procent för enkelbiljetter och 26 procent för månadsbiljetter. I Örebro har priserna ökat med hela 48 procent, medan Sörmland har den lägsta ökningen på 6 procent. Idag är det dyrast att resa i Stockholm, Jönköping och Uppsala, medan Halland och Gotland erbjuder de lägsta priserna.
En tredjedel av Sveriges vuxna befolkning är helt beroende av kollektivtrafiken, och cirka 60 procent av personer över sex år är helt eller delvis beroende av den för resor som inte kan göras till fots eller med cykel. Distansarbete har dessutom ändrat resmönstren och minskat behovet av dagliga pendlingsresor, vilket gör periodbiljetter mindre attraktiva.
Elektrifieringen av transportsektorn är avgörande för att uppnå klimatmålen. Samtidigt måste subventioner utformas så att de ger klimatnytta och inte missgynnar dem som vill resa hållbart. Vår mobilitetsstudie visar att olika grupper gynnas olika beroende på transportsätt. Den största kostnadsökningen drabbar kollektivresenärer, som sett biljettpriserna stiga med över 20 procent under senaste åren.
Med nuvarande utveckling blir möjligheten att resa hållbart alltmer orättvist fördelad, säger hon. Rapporten pekar på att ett ensidigt fokus på elbilen riskerar att utesluta stora grupper från framtidens transportsystem. För att skapa en mer rättvis och hållbar mobilitet krävs åtgärder som gynnar fler – inte bara dem som har råd med elbil. Åtgärder som föreslås inkluderar investeringar i gång-, cykel- och kollektivtrafik samt mer rättvist utformade ekonomiska incitament.