X
Nordic region's business magazine • oktober 22, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Kostnaderna för avskaffandet av stationsavgiften: En risk för skattebetalarna

Publicerad oktober 22, 2025

Zakaria Abna-Aissa, direktör för kommersiell busstrafik på Vy i Sverige, påpekar att debatten om borttagande av stationsavgiften för Arlanda inte grundas på samhällsekonomiska analyser. Förslaget kan bli en kostsam väg som leder till minskade alternativ för resenärer och högre kostnader för skattebetalarna.


Arlandasamordningen presenterade nyligen sitt slutbetänkande med flera kloka förslag, men fokus har fastnat på en enda fråga: avskaffandet av avgiften för pendeltågsresor till flygplatsen. Detta kan verka som en snabb lösning, men döljer betydande kostnader och negativ påverkan.


Pendeltågen är utformade för vardagspendling och inte för flygresenärer med bagage, vilket innebär att avskaffandet av avgiften kan skada konkurrensen för kommersiella aktörer som Vy flygbussarna. Detta kan leda till att staten måste finansiera fler resor, vilket i sin tur ökar kostnaderna.


Om kommersiell trafik försvinner, blir det skattefinansierad tågtrafik som bär kostnaderna. Skattebetalarna riskerar att få betala för både borttagandet av avgiften och för den trafik som förloras. Resultatet blir en kostnadsspiral som fångar alla i en ogynnsam situation.


Bussar har i över 30 år fört miljontals resenärer till Arlanda utan statligt stöd. Vys tjänster är kostnadseffektiva, flexibla och tillförlitliga, särskilt när tågtrafiken står still på grund av olika problem.


För att lösa tillgänglighetsfrågor vid Arlanda behöver fokus ligga på åtgärder som ger omedelbara resultat, såsom kollektivtrafikkörfält och förbättrade angöringsmöjligheter. Att ta bort avgiften kan verka fördelaktigt för resenärerna på kort sikt, men det leder till dyrare och mer ensidiga lösningar i längden.


Till sist, i strävan efter en snabb lösning får vi inte låta skattebetalarna bli de stora förlorarna. Det är avgörande att vi bevarar en mångsidig och hållbar transportinfrastruktur.

Mest lästa
  1. Internationell testarena för framtidens järnvägsteknik inrättas i Arktis

  2. Trafikökningar och rekordpassager över Øresundsbron

  3. Volvo når ny milstolpe med sina eldrivna lastbilar

my code
Fler intressanta artiklar
vita lastbilar vid väg

Strategiskt partnerskap för digitalisering av transportsektorn i Europa

Publicerad oktober 29, 2025

AddSecure och Schmitz Cargobull förenar sina kompetenser för att utveckla integrerade telematiklösningar, vilket effektiviserar fleet management och främjar digitalisering inom transportsektorn.Det långsiktiga samarbetet syftar till att driva fram uppkopplade transportlösningar…

Echandia levererar innovativa batterisystem till Spliethoffs fraktfartyg

Publicerad oktober 29, 2025

Echandia, en framstående aktör inom utvecklingen av batterisystem för maritima tillämpningar, har blivit utvald att leverera energilagringssystem till åtta nya fraktfartyg, med möjlighet till ytterligare två, som tillhör Spliethoff Group.Fartygen…

BTH går med i Cybercampus Sverige för att stärka cybersäkerheten

Publicerad oktober 29, 2025

Blekinge Tekniska Högskola (BTH) har nu blivit en del av initiativet ”Cybercampus Sverige”, vilket är en nationell satsning för forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet. Detta projekt förenar universitet, högskolor,…

Kia PV5 Cargo sätter nytt rekord för eldrivna transportbilar

Publicerad oktober 29, 2025

Kia PV5 Cargo har uppnått ett Guinness världrekord för eldrivna lätta transportbilar genom att köra 693,38 kilometer på en enda laddning, med en last av 665 kg. Detta bekräftar fordonets…

Infrakraft får ansvar för järnvägsuppgradering i Östertälje

Publicerad oktober 29, 2025

Infrakraft har fått i uppdrag att genomföra ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem i Östertälje. Detta omfattar utbyte av 2 100 meter spår och installation av fyra nya växlar. Målet…

Effektivisera elbilsladdning genom IMD-system

Publicerad oktober 29, 2025

Loggamera uppmanar till att sluta betala för mycket för elbilsladdning. Genom att koppla laddboxarna till ett befintligt IMD-system kan dolda kostnader och onödiga mellanhänder undvikas. Med dagens teknik är debiteringen…

Cirkulär IT i fokus på Inrego Circular Tech Forum

Publicerad oktober 29, 2025

Den 24 oktober samlades nästan 100 deltagare i Inregos cirkulära fabrik i Täby för Inrego Circular Tech Forum. Evenemanget erbjöd en halvdag fylld av inspirerande föreläsningar och engagerande erfarenhetsutbyten kring…

Speed Grupper fokuserar på logistik genom avyttring

Publicerad oktober 28, 2025

Speed Groups tillväxtstrategi koncentrerar sig nu på logistiksektorn. För att renodla verksamheten har företaget beslutat att sälja sin verksamhet inom personalhantering till bemanningsföretaget NearYou. Detta steg markerar en övergång mot…

Marknadsläget för byggmaskiner enligt Delvators VD

Publicerad oktober 28, 2025

I en nyligen publicerad intervju med Delvators VD, beskriver Jonas Coltén marknadsläget för byggmaskiner. Intervjun finns med i senaste numret av Maskinentreprenören. Coltén, som också är ordförande för sektionen Bygg-…
vita lastbilar vid väg

Säkerhet och hållbarhet i fokus på Logistik & Transport 2025

Publicerad oktober 28, 2025

Med Sveriges medlemskap i Nato får logistik- och transportsektorn en avgörande betydelse när det kommer till att hantera framtida säkerhetsutmaningar. Geopolitiska spänningar, klimatförändringar och sårbara leveranskedjor kräver innovativa lösningar för…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.