Kostnaderna för avskaffandet av stationsavgiften: En risk för skattebetalarna
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025

Zakaria Abna-Aissa, direktör för kommersiell busstrafik på Vy i Sverige, påpekar att debatten om borttagande av stationsavgiften för Arlanda inte grundas på samhällsekonomiska analyser. Förslaget kan bli en kostsam väg som leder till minskade alternativ för resenärer och högre kostnader för skattebetalarna.
Arlandasamordningen presenterade nyligen sitt slutbetänkande med flera kloka förslag, men fokus har fastnat på en enda fråga: avskaffandet av avgiften för pendeltågsresor till flygplatsen. Detta kan verka som en snabb lösning, men döljer betydande kostnader och negativ påverkan.
Pendeltågen är utformade för vardagspendling och inte för flygresenärer med bagage, vilket innebär att avskaffandet av avgiften kan skada konkurrensen för kommersiella aktörer som Vy flygbussarna. Detta kan leda till att staten måste finansiera fler resor, vilket i sin tur ökar kostnaderna.
Om kommersiell trafik försvinner, blir det skattefinansierad tågtrafik som bär kostnaderna. Skattebetalarna riskerar att få betala för både borttagandet av avgiften och för den trafik som förloras. Resultatet blir en kostnadsspiral som fångar alla i en ogynnsam situation.
Bussar har i över 30 år fört miljontals resenärer till Arlanda utan statligt stöd. Vys tjänster är kostnadseffektiva, flexibla och tillförlitliga, särskilt när tågtrafiken står still på grund av olika problem.
För att lösa tillgänglighetsfrågor vid Arlanda behöver fokus ligga på åtgärder som ger omedelbara resultat, såsom kollektivtrafikkörfält och förbättrade angöringsmöjligheter. Att ta bort avgiften kan verka fördelaktigt för resenärerna på kort sikt, men det leder till dyrare och mer ensidiga lösningar i längden.
Till sist, i strävan efter en snabb lösning får vi inte låta skattebetalarna bli de stora förlorarna. Det är avgörande att vi bevarar en mångsidig och hållbar transportinfrastruktur.