X
Nordic region's business magazine • september 16, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss

Politiker samlas för att fira Förbifart Stockholm

Publicerad september 16, 2025

Förbifart Stockholm är en central komponent i transportsystemet för Stockholm-Mälarregionen och hela landet. Under flera år har politiska aktörer samarbetat över partigränserna för att säkerställa att projektet genomförs, vilket kommer att avlasta transporterna i Stockholm.


Den första delen av Förbifarten beräknas öppna 2026. Den 12 september organiserade Mälardalsrådet, i samarbete med Trafikverket, ett studiebesök i tunnlarna.
– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030, säger hon.


Mälardalsrådets systemanalys utgör en politiskt genomarbetad strategi för transportsystemet i regionen. Den innehåller klara prioriteringar för vilka spår, vägar och farleder som regeringen bör investera i. Systemanalysen bygger på tidigare prioriteringar men tar också hänsyn till nya investeringsbehov som behöver åtgärdas före 2035.
Det finns även ställningstaganden om utvecklingen av transportsystemet, inklusive avveckling av stationsavgiften på Arlanda, säger han.


Förbifart Stockholm är ett projekt som avsevärt förbättrar framkomligheten i Stockholm, med särskilda fördelar för områden som Upplands-Bro och Sollentuna. Effekterna av detta projekt kommer att påverka hela Stockholm-Mälarregionen.
Tillsammans med ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda, kommer Förbifarten att förändra trafikflödena från Uppsala till Östergötland och vidare till Bergslagen, säger hon.


Förbifart Stockholm har varit en prioritering för Mälardalsrådet i tjugo år. Den första etappen mellan Häggvik och Hjulsta planeras att öppna 2026, med målet att projektet ska vara helt färdigt 2030.


Genom Mälardalsrådets samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för nödvändiga infrastrukturinvesteringar. Deltagande regioner inkluderar Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland.
Mälardalsrådet är en samverkansorganisation som arbetar för att driva medlemmarnas frågor inom infrastruktur och kompetensförsörjning, samt för att uppnå konkreta resultat, säger han.

Mest lästa
  1. Fortinet lanserar banbrytande EPD-certifiering för brandväggar

  2. Nattågets framtid hotad: En debatt om klimat och resande

  3. Skellefteå leder vägen för elflyg i Sverige

my code
Fler intressanta artiklar

Cordestam Maskin går in i framtiden med elektriska maskiner

Publicerad november 2, 2025

Cordestam Maskin AB tillkännager stolt sitt avtal som generalagent för LGMG (Lingong Heavy Machinery Group) i Sverige. Detta nya samarbete innebär en betydande expansion av företagets utbud av elektriska entreprenadmaskiner,…

Möjlig laddinfrastruktur på rastplatser

Publicerad november 2, 2025

En ny utredning från Trafikverket visar att ungefär 30 av de 270 rastplatserna i Sverige kan utrustas med laddstationer, särskilt för tunga fordon. E4 Brahehus föreslås som ett första pilotprojekt…

Engcon och TM Benne inleder samarbete för att expandera i Italien

Publicerad november 2, 2025

Engcon, en ledande tillverkare av tiltrotatorer, har inlett ett strategiskt partnerskap med det italienska företaget TM Benne. Detta samarbete innebär att TM Benne kommer att ansvara för marknadsföring och försäljning…

Hyundaïs AI-integrering i IONIQ 9: En ny era av mobilitet

Publicerad november 2, 2025

Hyundai etablerar en ny standard för AI-teknologi med sin IONIQ 9, en eldriven SUV som revolutionerar körupplevelsen. Denna flaggskeppsmodell visar hur smarta teknologier kan förbättra interaktionen mellan förare, passagerare och…

Ny infrastruktur för tågtrafik i Båstad

Publicerad november 2, 2025

I Båstad, känd för sina tennisarrangemang, har Infrakraft tilldelats uppdraget att etablera ett nytt vändspår norr om stationen. Det nya vändspåret, som placeras norr om växel 101, är designat för…

Bristande regelverk hotar transportsektorns tillväxt

Publicerad november 2, 2025

Svenska transportföretag står inför en allt mer betungande administrativ börda som försvårar investeringar och innovationer. Detta framgår av två nya rapporter från Transportföretagen. Rapporterna visar tydligt att byråkrati, oklara regler…

Nya ledarskapsförändringar inom Trafikverket

Publicerad november 2, 2025

Peter Bernström tar över som regional direktör för Trafikverkets Sydöstra region från och med den 1 november 2025.”Att få fortsätta leda vår Sydöstra region känns både inspirerande och roligt,” säger…

AI:s påverkan på rekrytering i Sverige

Publicerad november 1, 2025

En ny rapport från Remote avslöjar att jobbsökande i Sverige i allt större utsträckning använder AI som hjälpmedel under rekryteringsprocessen. Enligt 2025 Global Workforce Report, baserat på svar från 3…
vita lastbilar vid väg

Bilbörsen expanderar med fokus på IVECO transportbilar i Linköping

Publicerad november 1, 2025

Bilbörsen fortsätter att växa som en ledande aktör inom försäljning av transportbilar i Sverige. Med en ny etablering i Linköping utökar företaget sin verksamhet genom att erbjuda både försäljning och…

Ny teknik inom laddning av elbilar

Publicerad november 1, 2025

Eldrivna fordon fortsätter att revolutionera transportsektorn. Under de senaste åren har elbilar blivit en vanlig syn på vägarna, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar. En avgörande aspekt för deras framgång…

Kategorier

  • Bilindustrin
  • Byggprojekt
  • Cyber och AI
  • Digitalisering Infrastruktur
  • Elbilar
  • Hamn
  • Infrastruktur
  • Järnväg
  • Luftfart
  • Okategoriserade
  • Sjöfart
  • Transport
  • Väg
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.