Mercedes-Benz revolutionerar snabbladdningstekniken
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
CONCEPT AMG GT XX från Mercedes-AMG har framgångsrikt uppnått en laddning på en megawatt (1000 kW) via en enda CCS-kabel. Företaget planerar att införa denna teknik i sina laddstationer i Europa och Nordamerika från 2026, med HYC1000-systemet från Alpitronic som möjliggör upp till 600 kW per laddpunkt.
Vid en prototypstation som utvecklades i samarbete med Alpitronic nådde den nya modellen en topp på 1 041 kW. Redan efter en halv sekund översteg den megawattgränsen och bibehöll denna effekt under två och en halv minut. Genom en vätskekyld CCS-kabel levererades upp till 17,3 kWh på en minut, vilket ger en räckvidd av 125 kilometer.
Bakom detta rekord ligger AMG:s nya batteriteknologi med cylindriska NCMA-celler samt direktkylning med icke-ledande olja. Detta gör att batteriet kan hantera extrem effekt och samtidigt behålla stabilitet.
Teknologin går bortom rekordförsöken. Genom partnerskapet med Alpitronic kommer dessa erfarenheter att integreras i Mercedes-Benz eget laddnätverk. Från och med 2026 kommer HYC1000-systemet att installeras på nya laddstationer på nya marknader.
Dessa laddstationer kommer att ha en extern kraftenhet på upp till 1 000 kW som effektivt fördelar energin mellan flera uttag. En enskild laddpunkt kan ge upp till 600 kW, vilket är tillräckligt för att ladda en ny Mercedes-Benz CLA för upp till 32 mil på bara tio minuter.
Utöver detta utvecklas en dedikerad megawattladdare inspirerad av rekordet med CONCEPT AMG GT XX, med målet att göra laddning lika snabbt som tankning. För närvarande omfattar Mercedes-Benz eget laddnätverk 80 laddstationer i länder som Tyskland, USA, Kina, Österrike och Japan.
Inom ett år planeras en utbyggnad i upp till åtta nya länder, med ett ambitiöst mål om att ha över 10 000 snabbladdningspunkter till 2030.