Mercedes-Benz Lastbilar förbättrar reservdelslogistik med senare stopptid
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige gör framsteg inom sin reservdelslogistik. Från och med 1 september byter företaget transportör för flygorders från Tyskland till TNT/FedEx.
Denna förändring medför en betydande förbättring för kunderna: stopptiden för beställningar flyttas fram med nästan tre timmar. Detta är avgörande för att minimera stillestånd av lastbilar.
”Vi vet att våra kunders affärer vilar på att deras lastbilar rullar. Att vi nu kan erbjuda nästan tre timmar senare stopptid för beställning av flygorders är en stor förbättring som stärker vår servicegrad ytterligare. Det är tredje stora steget vi tagit på kort tid för att ge våra kunder en mer effektiv och tillgänglig reservdelsförsörjning,” säger han.
Reservdelarna kommer fortsatt att plockas i Tyskland, transporteras med flyg till Jönköping och sedan distribueras till återförsäljare genom TNT/FedEx logistikflöde.
Det här är den tredje betydande logistikförbättringen för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige på kort tid. Den första var ett nytt upplägg för reservdelar som möjliggör leverans samma dag.
Med över 12 000 artikelnummer i lager hos koncernsyskonet Assistor i Helsingfors kan man säkerställa leveranser över dagen för nästan hela Sverige.
Den andra förbättringen var öppnandet av ett nytt globalt reservdelscentrum i Tyskland, som är koncernens största hittills. På 270 000 kvadratmeter lagerhålls över 300 000 olika artiklar från 2 600 leverantörer.
Nu, med det nya transportsamarbetet och den senarelagda stopptiden, stärker Mercedes-Benz Lastbilar ytterligare sitt erbjudande till svenska kunder, vilket underlättar för att hålla lastbilarna i rullning.