Kostnader försenas i Slussenprojektet – Stockholmarna drabbas hårt
Publicerad september 2, 2025
Publicerad september 2, 2025
Den senaste informationen om bussterminalen i Katarinaberget, som nu beräknas starta hösten 2026, har lett till allvarliga konsekvenser för pendlare i Stockholm. Stockholms Handelskammare rapporterar att dessa pendlare förlorar 7 849 timmar dagligen, vilket resulterar i en kostnad av 269 miljoner kronor i restider.
Den totala kostnaden kopplad till förseningarna av Katarinaterminalen, som ursprungligen skulle invigas slutet av 2023, uppskattas nu till över 1,5 miljarder kronor.
SL förklarar att den förlängda tidslinjen beror på förseningar i installation och programmering. Den temporära lösningen med en gångväg på cirka 780 meter mellan tunnelbanan och bussterminalen kräver nu en längre användning av provisoriet, vilket ökar restidsförlusterna för resenärerna i Nacka och Värmdö.
– Försenad infrastruktur slår direkt mot både resenärer och regionens konkurrenskraft. Varje extra dag med omvägar och längre byten kostar stockholmarna 1,9 miljoner kronor – helt i onödan. Nu måste staden och regionen gemensamt säkra en skarp och tidsatt åtgärdsplan för att minimera ytterligare förseningar, säger en ekonomisk expert.
Förseningen av bussterminalen innebär inte bara förlorad tid för resenärerna utan också ökade koldioxidutsläpp när kollektivtrafiken inte fungerar som planerat. Det kan leda till att fler väljer bilen istället för bussen. Projektet kräver en grundlig granskning för att säkerställa ansvarstagande för både skattebetalarnas pengar och resenärernas tid, anser en expert.
Beräkningarna bygger på Trafikverkets modell för samhällsekonomiska restidskostnader, ASEK-8, där den totala förseningen motsvarar 791 år i tid för stockholmarna.