M Sverige kräver enklare villkor för skrotningspremien
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
År 2024 markerade en lågpunkt för en av de mest problematiska subventionerna som bilägare har stött på, nämligen den nya skrotningspremien. Trots en ökning av premien i maj, är det få som upplever dess fördelar.– Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, säger en representant.
Den nya skrotningspremien, som regeringen infört, är omgiven av komplicerade villkor, vilket resulterat i att endast 7 av 250 miljoner kronor avsatta för 2024 har använts. Många remissinstanser, inklusive M Sverige, har påpekat dessa brister. Resten av medlen, 243 miljoner kronor, förblev oanvända.
För att åtgärda situationen höjdes premien den 26 maj 2025 från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Trots detta har Boverket, som ansvarar för utbetalningarna, bara mottagit cirka 400 nya ansökningar under den första månaden fram till den 26 juni.
– I den här takten kommer ytterligare 200 miljoner kronor lämnas outnyttjade. Det ger noll miljönytta. Släpp villkoren och ge bilägarna en rimlig chans att byta upp sig, tillägger hållbarhetsansvarig.
För 2025 har även 250 miljoner kronor avsatts för den tillfälliga skrotningspremien. Vid nuvarande ansökningstakt fram till slutet av oktober, då premien inte längre kan sökas, riskerar majoriteten av medlen att gå tillbaka till statskassan.
– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är orealistiskt att tro att de flesta bilägare går direkt från en skrotfärdig bil till en elbil. En skrotningspremie utan villkor skulle ändå uppnå önskad effekt, menar hon.
Riksförbundet M Sverige anser att den enda rimliga lösningen för att föryngra fordonsparken är en skrotningspremie utan krav på att köpa elbil. Detta skulle gynna både miljön och trafiksäkerheten.